Ile razy podczas kłótni usłyszałeś/aś „o co Ci właściwie chodzi?”.
Ile razy rosła w Tobie złość czy frustracja aż w końcu nastąpił wybuch emocji i kolejna kłótnia?
Ile razy podczas kłótni z kimś bliskim użyłeś/aś słów „bo Ty zawsze…” albo „bo Ty nigdy…”?
Umiejętność mówienia o swoich emocjach bez agresji jest jedną z podstawowych kwestii w we właściwej komunikacji z innymi, postawie asertywnej czy budowaniu poczucia własnej wartości. Do tego służy niezwykle skuteczne narzędzie: Komunikat ja.
Komunikat ja to branie to branie odpowiedzialności za swoje potrzeby i emocje. Kiedy biorę za nie odpowiedzialność to nie obciążam nimi innych. W tym komunikacie mówisz jakie uczucia wywołały u Ciebie zachowanie innych osób.
Konstrukcja komunikatu ja jest niezwykle prosta:
JA CZUJĘ – opisujesz swoje uczucia
KIEDY TY – opisujesz konkretną sytuację
PONIEWAŻ – opisz potrzeby jakie odczuwasz w tej sytuacji
CHCĘ – po prostu powiedz czego oczekujesz
Na przykład: „ Jest mi przykro kiedy nie słuchasz moich pomysłów podczas zebrania, ponieważ czuję się ignorowana. Chcę, abyś brała również moje pomysły pod uwagę”.
Jak widzisz konstrukcja jest bardzo prosta. Możesz ją zastosować od razu. Wystarczy zrobić pierwszy krok i zacząć testować…
Powodzenia! ?