Dzień dobry wszystkim w Nowym Roku2️⃣0️⃣2️⃣5️⃣. Niech będzie on dla Was wyjątkowy❤

W Nowym Roku kontynuujemy rozpoczęty na Waszą prośbę cykl negocjacyjny.

Na pewno wiele razy słyszałeś /-aś pytanie:

– A jaki rabat dostanę?

– A ile mi Pan/i zejdzie z ceny?

– A jaka jest Pana/i ostateczna oferta cenowa?

lub zastrzeżenie:

– A czemu tak drogo?

– Konkurencja ma taniej!

– W tej cenie od Pana/i nie kupię!

Możesz mieć wrażenie, że oprócz ceny nic nie jest dla klienta istotne przy podejmowaniu decyzji zakupowej. W ten sposób sam wpadasz we własną pułapkę schodzenia z ceny aż do maksymalnego rabatowania, na które masz zgodę od swojego szefa. A stąd już krótka droga do frustracji i niezadowolenia z własnych kompetencji negocjacyjnych. W związku z tym, że klienci (gdy my jesteśmy klientami to ta zasada też nas dotyczy 😊) nie kupują przecież zawsze najtańszego produktu, mamy możliwość sprawdzenia, co oprócz ceny jest dla nich ważne.

Klienci podejmują decyzję zakupową w oparciu o 6 głównych motywów zakupowych, z których każdy może być dla Ciebie argumentem w negocjacjach:

1️⃣ CENA

2️⃣ JAKOŚĆ

3️⃣ DOSTĘPNOŚĆ

4️⃣ BEZPIECZEŃSTWO

5️⃣ PRESTIŻ

6️⃣ EMOCJE

Wymienione motywy zakupowe mają wpływ na cenę produktu / usługi.

Cena produktu / usługi powinna być adekwatna w połączeniu z innym motywem zakupowym. Jeśli dla klienta ważna jest bardzo dobra JAKOŚĆ produktu to jest to oczywiste, że jakość kosztuje, czyli ma swoją cenę.

Jeśli klient wie, że u Ciebie może liczyć na produkt od ręki, że dotrzymujesz terminów związanych z dostępnością, bo ma np. linię produkcyjną i nie może sobie pozwolić na jej przestój, to za tę DOSTĘPNOŚĆ będzie gotowy zapłacić więcej, zwłaszcza w momentach, gdy innym jego dostawcom trudno jest dotrzymać ustalonych terminów.

Są klienci dla których ważne jest BEZPIECZEŃSTWO – różnego rodzaju procedury zabezpieczające transakcję, przejrzysty proces reklamacji.

Dla innych ważne będzie kupowanie u PRESTIŻowego dostawcy. W produkcie i usłudze cenią markę, a jak wiesz za markę również się płaci.

I ostatni – bardzo ważny aspekt – EMOCJE – są to emocje klienta związane z produktem, firmą, a najbardziej istotne to te związane z relacją z Tobą. Tu ważne jest, na ile jesteś dla klienta partnerem w biznesie i negocjacjach. Czy postrzega Cię jako osobę, która pomaga mu osiągać cele? Czy między Wami jest relacja oparta na współpracy i zaufaniu? I to jest aspekt, na którego budowanie i rozwój masz największy wpływ.

Wyróżniamy 6 motywów zakupowych, natomiast klient podejmuje decyzję zakupową w oparciu o 2-3 motywy. Z tego powodu ważne jest zdiagnozowanie, które motywy są dla klienta istotne, bo to one będą dla Ciebie ważną kartą w grze negocjacyjnej. Jeśli wiesz, co oprócz ceny jest ważne dla klienta to zyskujesz argumenty na podtrzymanie zaproponowanego poziomu cenowego.

A więcej o tym jak usłyszeć, co dla klienta jest ważne, dowiesz się już w kolejnym wpisie cyklu negocjacyjnego😊