Zapewne nie raz widzieliście japoński symbol 3 mądrych małp, który nawiązuje do przysłowia „nie widzę nic złego, nie słyszę nic złego, nie mówię nic złego”. Interpretacji tego przysłowia jest wiele, jednak my chcemy ten symbol wykorzystać nieco inaczej. Mianowicie nawiązujemy w nim do komunikacji między ludźmi.
Pomyślcie, ile razy usłyszeliście coś, co było dla Was przykre? Pomyślcie, ile razy sami powiedzieliście komuś coś przykrego? Zastanówcie się, czy można było uniknąć tych doświadczeń w swoim życiu? Części z nich na pewno tak! Zapytacie pewnie jak? Dbając o właściwy przepływ informacji między ludźmi! Nieważne, czy w życiu prywatnym czy zawodowym, reguła jest ta sama. Pytajcie, kiedy czegoś nie wiecie bądź nie rozumiecie. Używajcie jak najwięcej pytań otwartych, czyli takich, na które uzyskacie więcej informacji niż „tak” lub „nie” .Stosujcie również pytania, które pozwolą Wam w pełni zrozumieć intencje Waszego rozmówcy . Kiedy dostajecie odpowiedzi na Wasze pytania, słuchajcie dokładnie, doprecyzowujcie. Co Wam to da? Po pierwsze, zaoszczędzicie czas, a po drugie, zadbacie o swoje emocje, bo nie będziecie się stresować tym, że czegoś nie rozumiecie. To działa też w drugą stronę. Kiedy Wy mówicie, upewnijcie się, że zostaliście dobrze zrozumiani, że Wasz rozmówca wie dokładnie, o co Wam chodzi. Jak to wpłynie na relacje, które budujecie z ludźmi? Zdecydowanie je ułatwi i zmniejszy ilość nieporozumień.
Druga sprawa to emocje, jakie są między ludźmi. Każdemu zdarza się wybuch złości, jednak zanim do tego dojdzie, zróbcie krok w tył i zastanówcie się nad tym, jakie konsekwencje może mieć takie zachowanie. Zastanówcie się, jak poczuje się zaatakowana osoba i jak to potem odbije się na Was? Zdecydowanie lepszą opcją jest postawa asertywna, która opiera się głównie na szacunku do rozmówcy. Właśnie SZACUNEK jest tym, co w komunikacji między ludźmi jest najważniejsze!
Traktujcie ludzi wokół siebie tak, jak sami chcecie być traktowani. Aż tyle i tylko tyle…