Często podczas negocjacji skupiamy się na umiejętności aktywnego słuchania klienta*. Równie ważna jest umiejętność dobrania i zastosowania argumentów, które przekonają rozmówcę do wyboru Twojej firmy, produktu, usługi. Argumentacja powinna być logiczna, spójna oraz oparta na faktach, by budować wiarygodność i zaufanie, a także dopasowana do potrzeb klienta, jego osobowości czy metaprogramów (filtrów poprzez które postrzega rzeczywistość i w oparciu o które podejmuje decyzje zakupowe).

JAK UŻYWAĆ ARGUMENTÓW W NEGOCJACJACH

🗣 STOSUJ JASNY PRZEKAZ

Ważne, by Twoje argumenty były zrozumiałe dla klienta. Jeśli podajesz przykłady, używasz danych, wyliczeń, niech będą one dopasowane do stylu komunikacji Twojego rozmówcy.

📌Inne argumenty będą skuteczne w rozmowie z osobą analityczną, inne z osobą dominującą, a jeszcze inne z osobą nastawioną na relacje.

🗣 MÓW JĘZYKIEM KORZYŚCI

Kluczem nie jest przedstawienie korzyści z Twojej perspektywy, lecz to, by argumentacja językiem korzyści trafiła do Twojego rozmówcy. Podczas badania potrzeb diagnozujesz, jakie są motywy zakupowe klienta i w oparciu o tę diagnozę przedstawiasz ofertę w sposób, który pokazuje, jakie korzyści odniesie druga strona z proponowanego rozwiązania. Zamiast mówić o cechach produktu lub usługi, używaj języka, który pokazuje, jak oferta pomoże spełnić potrzeby lub rozwiązać problemy rozmówcy. Taka strategia jest skuteczna, ponieważ skierowana jest na interesy drugiej strony, a nie tylko na Twoje cele.

Przykłady:

„Rozumiemy, że kluczowym problemem jest czas, więc nasza usługa gwarantuje realizację Państwa projektu w terminie X”

„Nasza oferta pozwoli Państwu zaoszczędzić 20% kosztów operacyjnych rocznie”

📌Język korzyści jest skutecznym narzędziem do budowania relacji i zaufania. Kiedy pokazujesz, że zależy Ci na zaspokojeniu potrzeb rozmówcy, łatwiej będzie Wam wypracować porozumienie.

🗣 BĄDŹ ELASTYCZNY

Sztuka argumentacji w negocjacjach wymaga elastyczności i wyboru pomiędzy utrzymaniem własnych argumentów, granic negocjacyjnych, a dostosowywaniem się do zmieniających się warunków. Negocjacje to gra, w której warunki wielokrotnie zmieniają się podczas jej trwania. Wymagają więc uważności, skupienia na celu oraz elastyczności podczas spotkania rozmowy.

📌Nadrzędnym celem współpracy długofalowej jest osiągnięcie porozumienia, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron.

🗣 REAGUJ NA KONTRARGUMENTY

Dobrze przygotowana osoba negocjująca potrafi nie tylko rozwiać wątpliwości drugiej strony, ale także przewidzieć ewentualne zastrzeżenia i obiekcje co do współpracy, jakości, ceny itd.

📌Solidne przygotowanie się do negocjacji pozwala na odpieranie obiekcji, realizację ustalonych własnych celów negocjacyjnych, skupieniu na faktach oraz… ograniczeniu działania pod wpływem emocji.

PRZYKŁADY ARGUMENTÓW:

👉 Argumenty LOGICZNE I RACJONALNE – oparte na faktach, danych, analizach:

„Na podstawie analizy rynku widzimy, że ten produkt jest o 15% bardziej efektywny niż inne dostępne opcje”.

„Dzięki naszej ofercie zaoszczędzicie Państwo 20% rocznych kosztów operacyjnych, co w dłuższym okresie przyniesie wymierne korzyści finansowe”.

👉 Argumenty OPARTE NA WARTOŚCIACH – odwołują się do wspólnych wartości, misji czy wizji, które mogą zbliżyć obie strony.

„Jako firma stawiamy na zrównoważony rozwój, co będzie zgodne z Państwa celami ekologicznymi”.

👉 Argumenty EMOCJONALNE – skierowane na budowanie relacji i wzmacnianie więzi.

„Rozumiemy, jak ważna jest dla Państwa jakość i dbałość o szczegóły, dlatego proponujemy najlepsze rozwiązanie”.

👉 Argumenty OPARTE NA DOŚWIADCZENIU I REFERENCJACH – pokazują wcześniejsze sukcesy lub opinie innych klientów.

„Nasze rozwiązanie zostało już wdrożone przez kilka firm w branży, które odnotowały znaczny wzrost efektywności”.

📌Na naszych szkoleniach często powtarzamy, że przygotowanie do negocjacji jest niezwykle istotne, a przygotowany negocjator łączy różne rodzaje argumentów, dostosowując je do dynamiki rozmowy i potrzeb drugiej strony, co zwiększa szansę na osiągnięcie porozumienia.

*o aktywnym słuchaniu możesz przeczytać w poprzednim poście w naszym cyklu negocjacyjnym

#wemconsulting#cyklnegocjacyjny#szkolenia